چرا نمی توانیم سالانه یک میلیون خانه بسازیم؟



وی افزود: در طول سال‌ها، دولت‌ها تلاش کرده‌اند سالانه نزدیک به یک میلیون خانه بسازند، اما به دلیل محدودیت‌های مالی، بسترهای نرم‌افزاری و کمبود سخت‌افزار، این هدف هرگز محقق نشد و چیزی تغییر نکرده است. “یک اقتصاددان مسکن وجود دارد.

بیت الله ستاریان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: وضعیت مسکن در 50 سال گذشته تغییری نکرده است. به جز یک سری صحبت های مسئولان و وعده های داده شده، اتفاق خاصی در مرحله عملیات نمی افتد. 20000 واحد در یک جا گرفته شده، 30000 واحد در جای دیگر کشته شده اند، این طبیعی است و در چند دهه اخیر همیشه همین بوده است.

وی افزود: “هر دولت آینده به درستی وضعیت دولت های قبلی را تکرار کرده است.” پس از توصیف یک پروژه به عنوان یک خانه، گویی در حال بحث در مورد منابع مالی و بانک ها هستید. آنها تا حدودی وام و خدمات آب و برق می گیرند و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند.

وی گفت: ما می خواهیم سالانه یک میلیون خانه بسازیم، نه فقط حرف، بلکه زمان می برد، اما باید از صفر شروع کنیم.

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره زیرساخت های مورد نیاز برای افزایش تولید مسکن گفت: این زیرساخت شامل مجموعه ای از فعالیت ها از جمله تامین منابع و ابزارهای مالی، تقویت بخش خصوصی و تدوین قوانین و مقررات است. تغییرات در فناوری‌های تولید، تغییر در زیرساخت‌های کارخانه، تولید مصالح ساختمانی و توسعه این بخش‌ها نیازمند توسعه نرم‌افزاری در زمینه قانون و مقررات است.

ما نیازی به قانون جدید نداشتیم.

وی با اشاره به قانون جهش تولید و مسکن گفت: مجلس نیازی به تصویب قانون جدید نداشت، اما قوانین سخت را حذف می کرد. مردم می گویند ما قانون گذاری را آسان می کنیم. ما قانون نداشتیم. چرا که نه؟ مشکل اصلی زیرساخت های قانونی و مالی در بخش مسکن است.

وی با اشاره به اینکه بازار جهانی ساخت و ساز یک بازار خصوصی است، گفت: بازار مسکن هوشمندترین بازار دنیاست. نیازی به فشار و برنامه ریزی نیست. خودش را تنظیم می کند و با برنامه پیش می رود.

این فرضیه که مشتری خانه لوکس ندارد اشتباه است.

این کارشناس بازار مسکن می گوید: گاهی می شنویم که سازندگان خانه های مجلل ساخته اند و این کار آنهاست. این مفهوم اشتباه است; آیا سازندگان چشم انداز اقتصادی برای ساخت خانه های لوکس ندارند؟ باید بازاری باشد که ساخته اند. مدیر دولتی که دستور صدور این شماره را داشت متوجه اشتباه تیم پروژه نشد و پتانسیل گروه ذینفع را درک نکرد. سازندگان بخش خصوصی با شبیه ساز اقتصادی واحدهای لوکس می سازند و قطعا سود لازم را خواهند برد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بازار گوشی های هوشمند پاسخگوی تقاضا نیست، گفت: وی ادامه داد: طبیعی است که بازار مسکن نتواند حداکثر سودی را که می تواند داشته باشد، ایجاد کند، یعنی بخش خصوصی نتوانسته بسازد، دولت چگونه می خواهد بسازد؟

ترکیه از سازندگان خود حمایت می کند، اما ما …

وی در خصوص بازار مسکن در ترکیه گفت: ترکیه همسایه می تواند نیاز مسکن مردم را تامین کند و حتی برای کشورهای همسایه خانه تولید کند اما بخش خصوصی ما نمی تواند. سازندگان ما از نظر هوش، مهارت و توانایی از سازندگان ترک چیزی کم ندارند، اما تفاوت آن با ترکیه این است که دولت آنها دست و پای آنها را نبسته، دولت ما دست و پایش را بسته است. قوانین محافظت می کند؛ زمانی که قوانین و ساختارهای ما موانعی ایجاد می کنند.

اقتصاددان بخش خصوصی در ایران نمی تواند منابع لازم برای درخواست پروژه و تصمیم گیری در مورد پروژه را داشته باشد. منابع مالی باید در اختیار مردم قرار گیرد. اگر از نفت یا منابع دیگر تهیه شود، باد می شود. اما هیچ دستگاه یا سازمانی از بخش خصوصی پشتیبانی نمی کند. ورود سرمایه خارجی به بخش مسکن ایران کشورهای همسایه از سراسر جهان فرصت جذب سرمایه و همکاری با بانک های سراسر جهان را دارند.

ستاتار در پاسخ به ادعاهایی مبنی بر شلوغی بیش از حد چین و ایجاد مشکلاتی برای اقتصاد این کشور گفت: «ما هنوز راه زیادی در پیش داریم تا بتوانیم این تقاضا را برآورده کنیم». حتی اگر سالانه یک میلیون خانه بسازیم که با ساختار فعلی امکان پذیر نیست، طی 10 تا 15 سال می توانیم تقاضای مطلق را تامین کنیم. ما دیگر با چین رقابت نخواهیم کرد. دوم اینکه مازاد داشتن بهتر از ایجاد سرمایه و طرد شدن است.

او گفت: «چین مسکن فراوانی ندارد. آمار مسکن در مقایسه با خانوارهای آنجا هنوز کم است، اما مانند سایر نقاط جهان و در کشور ما که در یافتن مسکن اشتباه کردیم، مطالعات عمیقی در چین انجام نشد. محله های اطراف متروپلیس.

مسکن منجر به تورم بین بازارها می شود

این کارشناس بازار مسکن گفت: برنامه دولت برای بسیج مسکن ملی تنها ساخت 20 تا 30 هزار مسکن در سال است. بخش خصوصی وجود ندارد. در حال حاضر سالانه به طور متوسط ​​400 تا 500 هزار خانه در ایران توسط بخش خصوصی تولید می شود. یک میلیون واحد دولتی، پروژه ها مشتری نخواهد داشت. بنابراین با خطر کاهش محصول مواجه هستیم که منجر به آشفتگی بازار می شود.

وی در خصوص بازار مسکن نیز گفت: بخش مسکن در 50 سال گذشته روندی مشابه داشته است. نه مدل جدیدی ایجاد شد، نه طرح جدیدی صادر شد و هیچ اتفاقی نیفتاد. مسکن میان مدت و بلندمدت همچنان بر تورم در بازارهای موازی مسلط است. اگر بتوانیم سالانه یک میلیون خانه با مسدود کردن بخش خصوصی بسازیم، بازار در 10 سال آینده می‌تواند به تعادل و ثبات بازگردد، اما در سیستم فعلی نه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید