تغییر پنهانی ریاض در دمشق – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش مغز متفکر، عبدالباری، مفسر مشهور جهان عرب، درباره حملات اخیر به عبدالله المعلم فرستاده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد و سوریه می نویسد. حمله اخیر الجعفری به بشار الجعفری وزیر امور خارجه سوریه در واکنش به پاسخ بشار اسد رئیس جمهور این کشور به حمله المعل، موشکافانه و قاطع بوده است.

الجعفری می گوید سوریه برای پاسخ به موضع عربستان سعودی بزرگ تر از آن است. در چند روز گذشته، نمایندگی سازمان ملل در عربستان سعودی به حملات المعلم به سوریه و رئیس جمهور آن پاسخ داده است که پیروزی سوریه را با تردید مواجه کرده است.

عطوان گفت: «این تصادفی نیست و چراغ سبزی برای دولت سعودی است. روابط دو کشور باثبات بود و مقدمات افتتاح سفارت بین دو کشور در حال انجام بود و سوال اصلی این بود که آیا موضع عربستان سعودی نامناسب و نابهنگام بوده است؟ این یک تصادف و چراغ سبز برای مقامات سعودی نیست. روابط دو کشور باثبات بود و مقدمات افتتاح سفارت بین دو کشور در حال انجام بود و سوال اصلی این بود که آیا موضع عربستان سعودی نامناسب و نابهنگام بوده است؟.

یک هیئت امنیتی به ریاست ژنرال خالد الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی برای دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و علی ممولوک، رئیس اطلاعات سازمان ملل متحد، وارد دمشق شد. این یک موج امید است. عربستان سعودی سفارت خود را در دمشق، پایتخت دمشق بازگشایی کرد.

عطوان دلایل متعددی برای این موضع جدید ریاض بیان می کند:

نخست، عربستان سعودی، به ویژه، خشم خود را نسبت به خروج شاهزاده محمد بن سلمان، که اکنون دبیرکل واقعی این کشور است، ابراز کرده است. وی معتقد است که در پی بحران عربستان سعودی، عربستان سعودی از سلیمان فرانوا، رئیس جنبش المردا خواسته است تا جورج کرداهین را به عنوان وزیر جدید کابینه لبنان منصوب کند. جرج جرج کرداحی لبنانی از جنگ یمن می گوید زیرا نمی خواست عربستان را ترک کند و عذرخواهی کند.

دوم، با بدتر شدن روابط بین ریاض و ابوظبی، روابط بین سوریه و امارات متحده عربی به سرعت بهبود یافت؛ و تماس تلفنی بین بشار اسد برای عربستان سعودی خوب پیش نرفت. زیرا ریاض همیشه می خواست رهبر کشورهای عربی-اسلامی باشد و در هر موضوعی پیشرو باشد.

راز تغییر موضع ناگهانی ریاض در دمشق

مقاله قوی و معنادار دکتر باتینا شعبان، مشاور رئیس جمهور سوریه بشار اسد در وب سایت القاعده در شبه جزیره عربستان (AQAP) وابسته به القاعده، تایید می کند که عربستان سعودی در حال فشار است. برای برکناری قذافی در آینده، لبنان خشم عربستان را به دلیل برکناری سایر وزرای دولت برانگیزد.

چهارم، چندین گزارش غیررسمی از دیدار رجب طیب اردوغان و محمد بن سلمان، رئیس جمهور ترکیه و محمد بن سلمان در سفر مشترک به قطر منتشر شده است که یکی از نکات مهم این دیدار، برقراری مجدد ائتلاف ترکیه و عربستان در سوریه بود. آتش در این کشور جنگ بود چندین گزارش غیررسمی از دیدار رجب طیب اردوغان و محمد بن سلمان، رئیس جمهور ترکیه و محمد بن سلمان در سفر مشترک به قطر منتشر شده است که یکی از نکات مهم این دیدار، برقراری مجدد ائتلاف ترکیه و عربستان در سوریه بود. آتش در این کشور جنگ بود.

یک منبع نزدیک به این گروه در مصاحبه با روزنامه رای الیوم گفت: هدف عربستان روشن است به جلو نرو

عبدالباری عطوان گفت: «حمایت سوریه از جورج کرداهی نه عجیب و نه قابل سرزنش است. زیرا او با موضع رسانه ها در مورد تجزیه سوریه و طرح سرنگونی دولت سوریه مخالف بود.

یک تحلیلگر مشهور جهان نوشت: مقامات سعودی به ویژه در یمن به ویژه در غرب در وضعیت بحرانی و خشمگین هستند. ایالات متحده از همکاری عربستان و چین در یک کارخانه اسلحه سازی در نزدیکی ریاض خشمگین شده است که مورد انتقاد چین قرار گرفته است.

وی با اشاره به جنگ 10 ساله آمریکا در دمشق و حمایت های مالی گسترده شیوخ از این کشور نوشت: سوریه برای جنگ های کوچک وقت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید