جالب اینجاست که بودجه 1401 بودجه بندی نشده و ارتقاء آن تایید نشده است.



وی در بیانیه ای گفت: بودجه و اصلاحات ایجاد نشده است، اگر بودجه عملیاتی نباشد، کنترل کاهش می یابد و مرکزیت و قدرت نظام افزایش می یابد.

ESAT گزارش داد: «اقتصاددانان در کشور به فردی می گویند که تئوری کشور را می داند و بسیاری از مردان مجریه و گروه اقتصادی قوه مجریه را نمی شناسند.» شما فقط اقتصاد کلان را خواندید.

وی با بیان اینکه برخی از مردم سفره عمومی را نمی شناختند، گفت: این موضوع مهمی است. سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که تغییرات قابل توجهی در بودجه سال آینده ایجاد کرده و کار خود را به خوبی انجام می دهند.

نایب رئیس کمیسیون تنظیم مقررات داخلی شورای اسلامی یکی از نکات درج شده در لایحه بودجه را پیش بینی درآمد و هزینه دانست. بودجه دارد و تغییر می کند تعداد ردیف ها بالای 9000 ردیف است و به 85 ردیف کاهش یافته است که باز هم به 900 ردیف رسیده است. اتفاقی که می افتد این است که در گذشته دستگاه ها باید از طریق سازمان برنامه و بودجه بر هزینه های خود نظارت می کردند و نمایندگان نیز از طریق این سازمان پیگیری های قانونی خود را انجام می دادند، اما در صورتی که نمایندگان مجلس باید 19 نفر از آنها را پیگیری می کردند، وزارتخانه باید پیگیری کند. گیج شدن چنین سیستم بودجه ای در واقع کنترل نمایندگان را به دست می گیرد.

وی گفت: «بودجه عملیاتی و اصلاحات ایجاد نشده است. بر خلاف تصور، لایحه بودجه سال آینده 40 درصد و شامل حقوق است که 1400 افزایش نسبت به بودجه اولیه دارد که 40 درصد تورم دولت است. این بدان معناست که بر اساس بودجه 1401، دستمزد بخش دولتی کمتر از 10 درصد افزایش خواهد یافت. افزایش 7 درصدی وام پروژه های عمرانی و 10 درصدی حقوق کارکنان مشکلی برای پیمانکاران پروژه ها و کارکنان دولت حل نمی کند.

با وجود تورم 37 تا 40 درصدی در سال آینده، کمتر از 10 درصد بودن دستمزد کارکنان دولت یک استاندارد دوگانه است.

به گفته نایب رئیس کمیسیون تنظیم مقررات داخلی مجلس، 6 هزار میلیارد تن از سوی شما و دولت کمک می شود، اما دولت زمانی تصمیم می گیرد که به استان برود و نمایندگان اختیار نشوند. کار منجر به رانت خواری می شود.

بحث دلهوش 4200 تن پول برخی از آقازاده های وزارت اقتصاد فکر می کنند که اقتصاددان هستند اما مشکلات مردم را نمی بینند. هرچه دولت ها هر کاری را بیشتر انجام دهند، قیمت آن بیشتر می شود. دولت فعلی با 4200 تن به ارزش 126000 تن و 23000 تن برای 690000 تن بازار را شوکه کرده است. اگر پول گرانتر بود، با یارانه 90 درصد مرغ و 60 درصد دام از یارانه دولت، سفره مردم قادر به خرید گوشت نبود.

نماینده مردم صومعه سرا با بیان اینکه برداشت 4 هزار و 400 تن مشکلاتی را به همراه خواهد داشت و باید بررسی های لازم در این زمینه انجام شود، تاکید کرد: منبع برای تعیین میزان 23 هزار تن مشخص نیست. حساب بودجه با ادامه تحریم ها، نرخ ارز افزایش می یابد و زمانی که تحریم برداشته شود، این قیمت کاهش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید